
Jak często wymieniać dywaniki w samochodzie i po czym poznać, że to już czas?
PoradyDywaniki samochodowe to nie tylko element wyposażenia wpływający na estetykę wnętrza, ale przede wszystkim funkcjonalna bariera chroniąca podłogę przed wilgocią, błotem, kurzem czy piaskiem. Mimo to wielu kierowców zapomina, że również one się zużywają i z czasem przestają skutecznie spełniać swoją funkcję. Jak więc rozpoznać moment, kiedy warto wymienić dywaniki i jak często należy to robić, by cieszyć się czystym i zadbanym wnętrzem auta?
Materiał dywaników ma znaczenie
Częstotliwość wymiany dywaników w dużej mierze zależy od materiału, z jakiego zostały one wykonane, warunków eksploatacji oraz intensywności użytkowania samochodu. Modele wykonane z nowoczesnych tworzyw, takich jak TPE (UltraFlex Dual Polymer), są trwalsze i odporniejsze na czynniki atmosferyczne. Przykładem jest linia ProLine od FroGum - to dywaniki stworzone z myślą o ekstremalnych temperaturach, odporne na ścieranie nawet przy bardzo intensywnym użytkowaniu. Tego typu produkty bez problemu mogą służyć przez kilka sezonów, zwłaszcza jeśli są regularnie czyszczone i prawidłowo użytkowane.
Z kolei dywaniki welurowe, jak linia Horizon, choć eleganckie i estetyczne, są mniej odporne na zabrudzenia i działanie wilgoci. Ich miękka struktura może z czasem się wycierać, a chłonność sprawia, że trudniej je utrzymać w idealnym stanie. W ich przypadku zalecana częstotliwość wymiany może być większa niż w wypadku dywaników z materiału TPE, szczególnie gdy są intensywnie użytkowane.
To jednak nie wszystko - w ofercie FroGum Premium Moto Shop znajduje się rewolucyjne połączenie miękkiego weluru z odpornym materiałem TPE w postaci dywaników Race Rock. Górna część z mięsistego weluru nadaje wnętrzu pojazdu przytulny, elegancki charakter, a dolna warstwa z TPE, naszej autorskiej mieszanki, gwarantuje niezrównaną trwałość i elastyczność. Dywaniki te są odporne na wilgoć, ścieranie oraz temperatury od -50°C do +110°C.
Innym, popularnym rozwiązaniem są dywaniki gumowe, np. z linii El Toro czy Nomad. To przede wszystkim rozwiązanie budżetowe, które jednak doskonale spełnia swoją funkcję w przypadku wody, błota czy piasku.
Po czym poznać, że nadszedł czas?
O konieczności wymiany dywaników informują nas wyraźne sygnały zużycia. Warto zwrócić uwagę na przetarcia w miejscach najczęstszego nacisku - zwłaszcza pod stopami kierowcy - deformacje krawędzi, przesuwanie się dywanika podczas jazdy czy utratę elastyczności materiału. W przypadku modeli TPE pojawiające się pęknięcia czy kruszenie powierzchni to znak, że ochrona podłogi jest niewystarczająca. Welurowe dywaniki z kolei mogą zacząć wydzielać nieprzyjemny zapach, gdy zgromadzą wilgoć i zanieczyszczenia w trudno dostępnych miejscach. Co ważne, zużyte dywaniki mogą nie tylko wpływać na estetykę, ale także zwiększać ryzyko przesunięcia się pod pedały, co stanowi realne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy.
Jak często wymieniać dywaniki?
Poniższy plan przyda się jako ogólna wskazówka - oczywiście zależy on od intensywności użytkowania i warunków eksploatacji.
- Dywaniki TPE (ProLine): wymiana co 2-3 lata lub po 50-70 tys. km w trudnych warunkach.
- Dywaniki welurowe (Horizon): aby przedłużyć ich żywotność, warto wymienić je na dywaniki wykonane z materiału TPE tuż przed sezonem zimowym, a następnie do nich wrócić, gdy zawita wiosna.
- Dywaniki Race Rock są niezwykle trwałe (m.in. dzięki technologii MAX EDGE zapobiegającej deformacji), a do tego stosując podobną zasadę jak w wypadku dywaników welurowych, również możesz przedłużyć ich żywotność.
- Dywaniki gumowe (El Toro czy Nomad): warto sprawdzać ich stan co sezon i wymieniać przy zauważalnej utracie formy.
Dlaczego warto inwestować w wysokiej jakości dywaniki?
Odpowiednio dopasowane i trwałe dywaniki dostępne w sklepie FroGum Premium Moto Shop oferują:
- Stabilność dzięki punktom mocowania (modele dopasowane do konkretnych modeli samochodów)
- Wysokie krawędzie (ProLine): nawet do 7 cm, co chroni boki wnętrza lub do 20 cm w wypadku modeli Race Rock
- Bezzapachowe materiały, odporne na ekstremalne temperatury od -50°C do +110°C;
- Trwałość i wytrzymałość - nawet w trudnych warunkach (chemia, sól, promieniowanie UV);
- Łatwość czyszczenia - gumowe i wykonane z TPE modele wystarczy spłukać, welur można wyprać.
Kiedy wymienia dywanika jest konieczna?
Gdy dywaniki już nie chronią podłogi, np. pojawia się woda czy piasek na podłodze, a także jeśli przesuwają się i narażają na ryzyko blokady pedałów. Niezależnie od materiału, gdy ten się kruszy oraz traci elastyczność - wymiana jest niezbędna. Dla osób ceniących sobie estetykę wymiana także powinna być istotna, gdyż zużyte dywaniki obniżają ogólny komfort jazdy.
Jak utrzymać dywaniki dłużej w dobrym stanie?
Podstawą jest oczywiście regularne czyszczenie. Najlepiej usuwać piasek i kurz co najmniej raz na tydzień; TPE i gumę możemy spłukać wodą, welur odkurzamy i pierzemy w sezonie letnim. Możemy także spróbować sezonowej rotacji, tj. stosowanie dywaników gumowych (lub z materiału TPE) zimą i welurowe latem. Warto sprawdzić poza tym punkty montażowe, aby nie dochodziło do przesuwania się i blokady pedałów.
Decyzję o wymianie dywaników warto podejmować, obserwując ich stan techniczny i uwzględniając intensywność użytkowania pojazdu. Modele wykonane z gumy lub materiału TPE wytrzymują dłużej, ale nawet one z czasem tracą swoje właściwości. Welurowe natomiast powinny być wymieniane sezonowo, zwłaszcza jeśli zależy nam na zachowaniu komfortu i estetyki. Jeśli zauważysz przetarcia, wyraźne zniszczenia, ślady wilgoci lub przesuwanie się dywaników pod nogami - to najlepszy moment, by zainwestować w nowy komplet.